بازتاب خبری گردهمایی اربعینی خاندان سادات ۱۴۰۰

خاندان میرمحمد صادقی

حوزه/ از حکمت‌های عنایت ویژه به سادات، این است که اسلام می‌خواهد نسب آنان حفظ گردد و اولاد پیامبر با دیگران متمایز باشند، لذا حمایت، پشتیبانی و هویت بخشی به سادات می تواند در شکوفاسازی این سرمایه گرانمایه موثر باشد؛ این دغدغه برای خاندان سادات میر محمد صادقی زیر بیرق ابا عبد الله الحسین(ع) قریب به یک قرن درحال محقق شدن است.

به گزارش خبرگزاری حوزه ازصفهان،  چند روز مانده به اربعین حسینی بود که توسط یکی از دوستانم، با سایتی آشنا شدم که در ظاهر و از نظر ساخت همچون هزاران سایت دیگر بود که در طول عمر رسانه ای خود دیده بودم، اما آنچه مرا مجذوب و متحیر خویش کرد، محتوا و اهداف ایجاد این سایت بود که به جرأت می توان بگویم اصلا شبیه به آن را مشاهده نکرده بودم.

سایتی به ظاهر بی آلایش، اما براساس فعالیت پژوهشی چند ساله جمعی برای ثبت و ضبط تاریخ شفاهی یک خاندان سادات با اصل و نسب تحت عنوان «خاندان سادات میر محمد صادقی» راه اندازی شده بود.

قضیه از این قرار بود که عده ای دغدغه مند براساس اصول مکتب اسلام و در راستای اهمیت دادن به خاندان سادات، دست به اقدامی بزرگ زده بودند و سعی در تجمیع اطلاعات شجره نامه ای خود از حدود سه قرن گذشته تا کنون کرده بودند.

شجره نامه ای که روزی یک درخت واره با چند اسم بود و امروز به چند دَه درخت واره شجرنامه تبدیل شده و دامنه گسترده شجرنامه خاندان سادات میرمحمد صادقی از کشورهای هند، پاکستان، تا ایران و حتی اروپا را شامل می شد.

گردهمایی اربعینی خاندان سادات؛ مراسمی به قدمت یک قرن

گردهمایی اربعینی خاندان سادات؛ مراسمی به قدمت یک قرن

همین کار زیبا در ثبت و ضبط خاندان سادات من را برآن داشت تا درصدد برقراری جلسه ای با مسئول سایت برآیم، همین جا بود که بنری در مرکز سایت توجه مرا به خود جلب کرد «گردهمایی اربعین سادات با یک قرن قدمت»، این مطلبی بود که مرا مجذوب خودساخت تا به بهانه برپایی جلسه عزای حسینی در اربعین سری به این گردهمایی خاندان بزنم و پای حرف آنها بنیشنم از چرایی و چند و چون کار.

در اولین دیدارم با سیداحمد میرمحمد صادقی، از محققین و پژوهشگران جوان و خوشفکر و طلبه حوزه علمیه اصفهان که خود از مسئولین اجرایی این گردهمایی اربعینی بود، سخن ها گذشت که برای من جالب توجه بود.

وی در گفتگو با خبرنگار حوزه دراصفهان، اشاره ای به پیشینه چرایی اهمیت دادن به شجره‌نامه‌نویسی و جمع کردن اطلاعات شجره نامه ای خاندان سادت و کرد و گفت: بسیاری از مفسران ذیل تفسیر سوره کوثر، یکی از مفاهیم کوثر را نسل با برکت و ماندگار حضرت فاطمه زهرا(س) دانسته‌اند که در طول تاریخ، مردمان سرزمین‌های اسلامی از هدایت، رهبری، فعالیت‌های تبلیغی، معرفت، فضیلت و مبارزات شخصیت‌های ممتازی از این نسل پاک برخوردار بودند. تأکید بر تکریم این خاندان، اصلی استوار در فرهنگ اسلامی می‌باشد.

رسول اکرم(ص) می‌فرماید: «فرزندان مرا گرامی بدارید. همانا احترام به آنان، احترام من به شمار می‌رود».

امام رضا(علیه السلام) می‌فرماید: «نگریستن به فرزندان و ذریه‌های ما، عبادت است».

بدون شک هر کس به پیامبر و عترت نبی‌ اکرم(ص) ارادت می‌ورزد، باید به اولاد گرامی آنان به ویژه چهره‌های برجسته و مهذب که کارنامه‌ای درخشان دارند، علاقه خود را بروز دهد. البته صرف شرافت نسبی نمی‌تواند به تنهایی عامل برتری محسوب گردد؛ زیرا قرآن کریم گرامی‌ترین افراد را نزد خداوند، پرهیزگارترین آنان می‌داند، اما نور سیادت عامل تقویت توفیق‌ها و جذب عنایات و الطاف الهی است و سادات عالی‌مقام با تزکیه درونی، شب زنده‌داری، عبادت، دانش پژوهی و کسب معارف والای عرفانی بر ارزش چنین گوهری می‌افزایند.

گردهمایی اربعینی خاندان سادات؛ مراسمی به قدمت یک قرن   گردهمایی اربعینی خاندان سادات؛ مراسمی به قدمت یک قرن

این محقق تاکید کرد: علم رجال و شرح حال نگاری  دارای پیشینه ای دور و اساسی است. شناخت شخصیتهای علمی و تاثیر گزار با علم تاریخ پیوند دارد، زیرا رجال هستند که تاریخ  را میسازند و حوادث را میآفرینند. این علم از نخستین قرن ِ های طلوع اسلام، موردتوجه مسلمین قرار گرفته و دامنۀ آن با نیازی که بدان احساس میشد، گسترش یافته است. در منابعی که به مقولۀ تاریخ اجداد و خاندان ما پرداخته اند، علاوه بر توجه به مؤلفه هایی نظیر: موقعیت جغرافیایی اجداد، زادگاه ایشان، مهاجرت ها، اوضاع اجتماعی تأثیرگذار، حاکمان و والیان، جنگها و حوادث مهم، اساتید و شخصیتهای تأثیرگذار، زندگی خانوادگی و اجداد مادری نیز موردبررسی قرار گرفته است. از جمله آثار در این زمینه میتوان به کتاب ارشاد المسلمین الی اولاد امیر المومنین نوشته ی مرحوم سید عبد الله میر محمد صادقی(ثقه الاسلام) اشاره کرد.

وی ادامه داد: از حکمت‌های عنایت ویژه به سادات، این است که اسلام می‌خواهد نسب آنان حفظ گردد و اولاد پیامبر با دیگران متمایز باشند، لذا حمایت، پشتیبانی و هویت بخشی به سادات میتواند در شکوفاسازی این سرمایه گرانمایه موثر باشد؛ این دغدغه مدتهاست برای بزرگان خاندان مطرح بوده و تلاش‌هایی نیز در این رابطه انجام شده است، اما متأسفانه شاهد حرکت اساسی، جامع و راهبردی در این زمینه نبوده ایم؛ لذا بر آن شدیم تا در این راستا با حمایت نخبگان و بزرگان فامیل طرح جامعی را جهت رشد وتعالی خاندان دنبال نمائیم.

این مسئول اجرایی خاطرنشان کرد: کانون همبستگی خاندان، با هدف خدمت رسانی به خاندان بزرگ میرمحمدصادقی تشکیل گردیده است، تا با همدلی بیشتر با یکدیگر، بتواند الگوی موفقی به جامعه ارائه نموده و با قوی نمودن خود هر چه بیشتر یاور دیگران هم باشیم.

گردهمایی اربعینی خاندان سادات؛ مراسمی به قدمت یک قرنگردهمایی اربعینی خاندان سادات؛ مراسمی به قدمت یک قرن

وی افزود: با توجه به دغدغه بزرگان در ارائه خدمات فرهنگی اجتماعی به عزیزان خاندان اقدام به تشکیل کارگروه های شجره نامه، اشتغال، ازدواج، سلامت، تحت این مجموعه از آبان ماه ۱۳۹۸ به همت حاج سید علاء میرمحمدصادقی و حمایت دیگر ان به مرکزیت اصفهان نمودیم و تلاش میکنیم با توجه به میزان استقبال و حمایت خاندان در سراسر ایران و دیگر کشورها یاری گر و خدمت رسان هم باشیم.

اما گفتنی است که راه اندازی قرض الحسنه خانوادگی برای کمک به نیازمندان خاندان سادات میرمحمد صادقیف معرفی جهت اشتغال جوانان، کمک به امر ازدواج جوانان خاندان و توجه ویژه به امر سلامت افراد خاندان همگی از اموری بوده که تحت این سایت و ذیل کار پژوهشی شجره‌نامه‌نویسی رقم خورده است که اتفاق مبارکی است که زیبنده بوده این کار توسط دیگر خاندان سادات کشوری و حتی جهانی شود.

اما یکی از قدیمی ترین و اصلی ترین برنامه های خاندان میرمحمدصادقی با بیش از یک قرن سابقه، برگزاری جلسات اربعین با حضور علما، بزرگان و افراد خاندان می باشد که همه ساله در ایام اربعین سرور و سالار شهیدان برگزار می گردیده است.

امسال نیز چون روال زیبای یکصدسال گذشته، گردهمایی اربعین سادات برگزار شد، البته به دلیل شرایط کرونایی با محدودیت ها وجمع محقرتری، به تعبیر خاندان سادات میرمحمد صادقی «مارا حسین دور خود جمع میکند»

مراسم گردهمایی اربعین سادات ویژه آقایان از چند ساعت قبل از غروب اربعین حسینی آغاز شد. جلسه گرچه شلوغی جمعیت سالهای گذشته را نداشته  ولی کم رونق هم نبود،   مردان و پسران خاندان بزرگ سادات میر محمد صادقی به زیر بیرق ابا عبد الله الحسین دردبیرستان سادات جمع شده بودند.

گردهمایی اربعینی خاندان سادات؛ مراسمی به قدمت یک قرنگردهمایی اربعینی خاندان سادات؛ مراسمی به قدمت یک قرن

چون روال هرساله ابتدا با روند اقدامات پژوهشی و در زمینه تکمیل شجره نامه ها توضیحاتی شنیدند و از نزدیک با اقدامات صورت گرفته در کارگروه ها آشنا شدند.

درادامه حجت الاسلام سید جواد میر محمد صادقی از روحانیون به نام شهر اصفهان ضمن اشاره به اهمیت توجه به آبرو  اصل و نسب از منظر اسلام و تاکید بر حفظ وحراست از خاندان سادات در طول تاریخ بیان کرد: در لوای تکمیل پروژه شجره‌نامه‌نویسی اقدامات و خدمات خوبی تعریف شده است که چنانچه در دست یکدیگر قرار دهیم و همتی داشته باشیم می توانیم باری برای آخرت خودو مایه مباهات برای آبروی خاندان سادات کسب نماییم.

خاندان سادات پس از اقامه عزای حسینی و به اقامه نماز جماعت پرداختند و در پایان از چندین کتاب نگارش شده توسط خاندان سادات در زمینه های مختلف بهره مند شدند.

گردهمایی اربعینی خاندان سادات؛ مراسمی به قدمت یک قرن

گفتنی است، خاندان سادات میر محمد صادقی طبق آخرین شجره نامه به روز شده به میرمحمد ساماعیل واعظ در سه قرن برمی گردند که در آن زمان به اصفهان مهاجرت می کند. قدیمی ترین شجره نامه خاندان سادات می رمحمد صادقی، شجره نامه تدوینی میرمحمداسماعیل ابن میرمحمدباقر ابن میرمحمداسماعیل واعظ است

این شجره نامه که در حدود ۲۲۰ سال قبل یعنی سنه ۱۲۱۶ هجری قمری، مطابق ۱۱۷۵ ه ش توسط نوه واعظ شهیر و سرسلسله خاندان میرمحمدصادقی تدوین گردیده و توسط جمعی از علما و نسب شناسان تایید شده است؛ جزء اولین شجره نامه های خاندان است و هم اکنون اصل این سند نزد فرزندان حاج سید مصطفی، نواده نویسنده آن می باشد.

گردهمایی اربعینی خاندان سادات؛ مراسمی به قدمت یک قرن

خاندان سادات میر محمد صادقی دارای علما و روحانیون و مفاخر علمی و ادبی زیادی در کشور بوده اند که به اختصار می توان به آیت اللّه ثقه الاسلام، آیت الله سید محمد علی میر محمد صادقی که پس از آیت الله خادی بنابراجماع علما رئیس حوزه علمیه اصفهان شد، آیت اللّه سید عبد الحسین طیّب مفسّر قرآن وعلامه آیت الله سید حسن (اول) مدرس مطلق اشاره داشت.

گردهمایی اربعینی خاندان سادات؛ مراسمی به قدمت یک قرنگردهمایی اربعینی خاندان سادات؛ مراسمی به قدمت یک قرن

همچنین حاج  سید بهاء الدین میرمحمد صادقی به همراه برادرش حاج سید علاء الدین میرمحمد صادقی از مفاخر این خاندان محسوب می شوند که علاوه بر کارآفرینی و راه اندازی صد ها کارخانه و کارگاه تولیدی؛ در راه اندازی صندوق­های قرض الحسنه، نقش کلیدی داشتند و موسسه ای برای ایجاد مدارس پایه گذاری کردند که بیش از یکصد مدرسه زیر نظر آنها ساخته شد.

حاج سید علا الدین میرمحمد صادقی همراهی با شهید بهشتی، شهید باهنر، شهید رجایی و مرحوم هاشمی رفسنجانی را از سال‌ها پیش از انقلاب اسلامی آغاز کرد و تا پس از آن نیز ادامه داد. در دهه‌ی ۱۳۴۰ به توصیه‌ی شهید بهشتی وارد میدان فرهنگ شد و مدرسه‌سازی پیشه کرد تا با نقش‌آفرینی در راه‌اندازی مدارس رفاه، علوی و نیکان، در تربیت نسل‌های آینده اثرگذار باشد. در راه‌اندازی ستاد دیه برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد نقش داشته و صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ی زیادی را پایه‌گذاری کرده که صندوق اندوخته‌ی جاوید به عنوان اولین و مشهورترین صندوق قرض‌الحسنه‌ی بازار تهران از آن جمله است. او پیش از انقلاب قصد داشت با موافقت امام خمینی (ره) بانک اسلامی را پایه‌گذاری کند، که این ایده به راه‌اندازی سازمان اقتصاد اسلامی انجامید.

 

گردهمایی اربعینی خاندان سادات؛ مراسمی به قدمت یک قرن  گردهمایی اربعینی خاندان سادات؛ مراسمی به قدمت یک قرن