خانه » مشاهیر خاندان » نخبگان » پزشکان » دکتر فرزاد گلی

دکتر فرزاد گلی

 کد شجره نامه : ۲۳۲۱ 

سید فرزاد گلی فرزند سید مجتبی؛ متولد ۱۳۵۰

ایشان نویسنده، پژوهشگر و پزشک، دارای فلوشیپ پزشکی روان‌تنی و روان‌درمانی از دانشگاه فرایبورگ آلمان است. او در سال ۱۳۷۵ مؤسسه علمی و فرهنگی و تحقیقاتی دانشِ تندرستی را بنیان‌گذاری کرد. وی از همان سال کار درمان و آموزش در زمینه پزشکی ذهن ـ بدن و هیپنوتراپی را آغاز کرد. او از سال ۱۳۷۹ دوره‌های روان‌شناسی فرافردی (برنامه «رای ـ این») را طراحی و تدوین کرد. این دوره برای نزدیک به دو دهه در اصفهان و تهران و شیراز و مشهد برگزار شده است. او در همین دوران کارهای پژوهشی خود را در حوزه فلسفه پزشکی آغاز کرد و مقاله‌هایی را نیز که حاصل این فعالیت‌های پژوهشی بودند منتشر کرد. در سال ۱۳۸۶ براساس تجربه‌هایی که از فعالیت‌های آموزشی و درمانی در عرصه پزشکی روان‌تنی و روان‌شناسی فرهنگی به دست آورده بود الگوی مراقبت روان‌تنی نوینی را با نام «اقتصاد زیست‌انرژی» (بهی) پدید آورد. او از آن زمان تا کنون بر بنیاد این رویکرد پروتکل‌های درمان فردی و برنامه‌های روان‌آموزی گروهی را تدوین کرده است.


او از سال ۲۰۱۱ تا کنون کرسی اقتصاد زیست‌انرژی را به صورت یک دوره برخط در دانشگاه انرژی مدیسین آمریکا پایه گذاری کرد و از آن زمان تا کنون این برنامه ۱۸ واحدی توسط او و همسرش دکتر محبوبه فرزانگان، پزشک و فلوشیپ پزشکی روان‌تنی و روان‌درمانی، تدریس می‌شود. در سال ۲۰۰۸ میلادی او برای شرکت در یک دوره مشاهده‌گری بالینی به آلمان سفر کرد. این سفر سرآغاز همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و نگارشی پرشماری شد. دکتر گلی دوره فلوشیپ پزشکی روان‌تنی و روان‌درمانی خود را با نظارت پروفسور کارل شایت و پروفسور مایکل ویرشینگ در دانشگاه فرایبورگ گذراند. نخستین کتاب او درباره اقتصاد زیست‌انرژی در سال ۲۰۱۰ میلادی با مقدمه این دو استاد منتشر شد. از او پیش از این کتاب‌هایی درباره روان‌شناسی فرافردی و سیستمی، فلسفه پزشکی، و روان‌شناسی فرهنگی به زبان فارسی منتشر شده بود با عنوان‌هایی مانند «هیچ اینجا می‌هیچد» و «دانش فرگشت هوشیاری» و «یک پل، سی و سه درنگ» و «گاه نگاه» و «درآمدی بر پزشکی زندگی‌گرا؛ جستارهایی در فلسفه پزشکی». در سال ۲۰۱۲ از دکتر گلی به عنوان یکی از نویسندگان کتاب «پزشکی روان‌تنی؛ در کاربندی مراقبت اولیه سلامت» دعوت به همکاری شد. این کتاب را انتشارات اسپرینگر در سال ۲۰۱۴ به زبان انگلیسی منتشر کرد (ترجمه فارسی کتاب نیز در سال ۱۳۹۶ در ایران منتشر شده است). ویرایش جدید این کتاب، که در حال حاضر کتاب درسی شناخته شده‌ای در این زمینه است، در سال ۲۰۲۰ به چاپ رسیده است.

اوکسکول زیست شناس و فیلسوف آلمانی، تلاش‌های ارزشمندی برای ساختن یک زبانِ مشترک برای ذهن و بدن انجام داده بود. دکتر گلی از سال‌های نخست این همکاری تلاش‌های اوکسکول را برای به‌ثمر نشاندن و گسترش آن‌ها ادامه داده است و راه‌های جدیدی را برای فهمِ زبانِ مشترک ذهن و بدن گشوده است. تلاش‌های دکتر گلی و همکارانش در این راستا منجر به تدوین یک الگوی نظری با نام «پزشکی زیست‌نشانه‌شناختی» شد. این الگوی نظری شیوه‌های نوینی را در تبیین پدیده‌های پیچیده روان‌تنی ـ مانند پاسخ «دارونما» ـ پدید آورد. تلاش‌های او از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ میلادی به عنوان ویراستار و مؤلف این پروژه که با همکاری گروهی از دانشمندان از کشورهای ایران و آلمان و دانمارک و انگلیس دنبال شد، منجر به انتشار کتاب «پزشکی زیست‌نشانه‌شناختی؛ درمان در جهان معنا» در مؤسسه اسپرینگر شد. این الگوی نظری ـ سیستمی بنیادی برای توسعه الگوی مراقبتی اقتصاد زیست‌انرژی فراهم‌آورد. او از سال ۲۰۱۳ سردبیر مجله بین المللی «تن، روان و فرهنگ» www.ijbmc.org)) وابسته به گروه پزشکی روان‌تنی دانشگاه فرایبورگ است. دکتر گلی در سال‌های اخیر همچنان در حال پژوهش و گسترش مرزهای رویکرد «بهی» در زمینه‌های آموزش عمومی و تخصصی، و نیز، فعالیت‌ در حوزه سلامت و درمان است.

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *