خانه » مقاله ها و مطالب مفید (مشاوره) » مشاوره و انواع آن

مشاوره و انواع آن

تعریف مشاوره:

در تعریف مشاوره باید گفت که مشاوره فرایندی تخصصی بین مراجع و مشاور است که از طریق آن مراجع با کمک مشاور به بررسی و تحلیل مشکلش اقدام می کند، بر نکات ناشناخته شخصیت خود آگاهی می یابد، بر اثر تعامل و رابطه مشاوره ای با مشاور، به جستجوی راه حل برای مشکلاتش می پردازد.همچنین نحوه برقراری ارتباط با دیگران را می آموزد، شیوه های معقول برای ارضای نیازهایش را یاد می گیرد، احساسات ناشناخته اش را می شناسد و پس از شناخت اهداف زندگی، چگونگی رسیدن به آنها را معین می سازد. مشاور در زمینه های متفاوتی از جمله مشاوره خانواده، شغلی، تحصیلی، پیش از ازدواج و حقوقی انجام می شود.

اهداف مشاوره:

مشاوره به صورت مشاوره فردی و یا مشاوره گروهی اصول و اهداف متفاوتی دارد.

هدف مشاوره فردی افزایش سازگاری مراجع و در نهایت اتخاذ تصمیمی منطقی و معقول است که با نیازها و امکانات شخصی و اجتماعی او سازگار است. در حالیکه مشاوره گروهی یک تجربه اجتماعی است که در آن موانع رشد و نگرش های گروه در یک محیط ایمن بررسی می گردد. اماهدف نهایی مشاوره به طور کلی  کمک به رشد فرد و بهبود کارایی او در تعامل با خودش و دیگر افراد است.

مشاوره خانواده

مشاوره خانواده یکی از مهم ترین اقدامات برای حفظ سلامت خانواده و به تبع آنها جامعه و کشور می باشد. این نوع مشاوره را می توان ابتدایی ترین اقدامات افراد آگاه در راستای حفظ بنیان خانواده از تمامی جهات دانست. مشاوره خانواده، شاخه ای از رشته مشاوره روانشناسی است که می تواند به بهبود روبط خانواده در برقراری ارتباطات و رفع مشکلات کمک شایان کند. مشاوره خانواده می تواند شامل تمامی اعضای خانواده و یا تعدادی از آنها که تمایل به شرکت دارند باشد.

مشاوره خانواده می تواند به بهبود مشکلات خانواده با همسر، فرزندان و دیگر اعضای خانواده کمک بسیار کند.

 

مشاوره شغلی

مشاوره شغلی(career counseling) مشاوره حرفه ای یا راهنمای شغلی از شاخه های مشاوره است که به افراد در مواجهه با چالش های شغلی کمک می نماید. مشاوره شغلی یک فرایندی است که به شما کمک می کند تا خود و جهان کار را به منظور تصمیم گیری های حرفه ای، تحصیلی و زندگی، بدانید و درک کنید.

اهمیت و ضرورت مشاوره شغلی

از آنجایی که شغل و حرفه فرد بخش عمده ای از زندگی او را به خود اختصاص می دهد و انسان ساعات زیادی از عمر خود را در محل کار با حرفه خویش می گذراند لذا در شرایطی که شغل پاسخگوی نیازها و رغبت های فرد نباشد و یا استعداد لازم را برای آن شغل نداشته باشد تمام زندگی فرد را تحت الشعاع قرار خواهد داد. بنابراین اهمیت هدایت و مشاوره شغلی اینست که مشاور پس از سنجش رغبتها، علایق، استعدادها و محدودیت های فرد با توجه به امکانات و نیازهای شغلی جامعه او را به سمت شغل مربوطه سوق دهد.

مشاوره پیش ازازدواج

مشاوره پیش از ازدواج مانند واکسنی برای پیشگیری از مشکلات و تنش هاست. ازدواج مهمترین تصمیم در زندگی هر فردی است. پس برای تصمیم چنین مهمی باید آموزش های کافی و لازم را ببینیم  و مهارت های زندگی مشترک را آموزش ببینیم.

 

 

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *