مشاوره حقوقی

به چه میزان با مشاوره حقوقی آشنا هستید؟

عصر امروز ؛ عصر تخصصی شدن کارها و مدرنیته ای با چاشنی سرعت می باشد
 بدین معنی که ؛ به دلیل ماشینی شدن زندگی و تحقق بسیاری از تکنولوژی ها ، کارها تخصصی شده است و دیگر انسان هایی با توانایی های چند منظوره به ندرت پیدا می شوند.
به طور مثال ؛ به دلیل پیچیدگی هر حوزه کاری ، یک پزشک توانایی شناخت تخصص های الکترونیکی را ندارد و یک مهندس الکترونیک نمی تواند آگاه بر مسائل حقوقی پیرامونش باشد و طبعا ؛ یک وکیل خارج از حوزه کاریش و تخصصش قدرت چندانی ندارد.
همه ما به فراخور زندگی شخصی و کاری مان دچار کشمکش های حقوقی و درگیر قراردادهای تجاری می باشیم که هر امضاء یا لایحه اشتباه باعث از بین رفتن منابع مالی ، زمان ، ارزش های معنوی ، موقعیت های کاری و… خواهد شد.
همین دلایل کافیست که حوزه کاری در رشته حقوق شکل بگیرد که ما با نام مشاوران حقوقی با آنها آشنا هستیم.

اگر بخواهیم فعالیت مشاوران حقوقی و حقوقدانان را طبقه بندی نموده و زمینه های مورد استفاده شهروندان و سازمان ها را به صورت موردی تقسیم بندی نماییم ، می توانیم داشته باشیم :

۱- امور مربوط به حقوق خصوصی شهروندان :

امروزه به دلیل مشکلات و معضلات مختلف زندگی ما که بر خلاف گذشته به صورت کدخدا منشانه و اصطلاحا ” با پادر میانی های ریش سفیدانه” حل نمی شود ، لزوم پیگیری های حقوقی و قضایی به صورت جدی و احقاق حق از بستر قانون دو چندان شده است.

به طور کلی امور حقوقی شخصی شامل روابط فی ما بین اشخاص می باشد که در برگیرنده حوزه هایی همچون ؛ معاملات و خرید وفروشها ، طلاق ، ازدواج ، اجاره ، رهن ، کفالت و مضاربه ، ضمانت ، مهریه ، نفقه و… می باشد. کلیه این موارد نیازمند پیگیری های حقوقی منسجم و مستدلی می باشد و صرف اینکه در پرونده ای حق با ما می باشد ، کفایت برای جلب نظر دادگاه و قاضی نمی کند.
البته در پرانتز بایستی یادآور شد که ؛ بسیاری از پرونده های حقوقی فعال در دادگاه ها و دادسراها به دلیل ناهنجاری های فرهنگی و خسارت های اخلاقی در کشورمان افزایش یافته است که نیازمند نگاه جامع شناسانه و موشکافانه ای دارد.

۲- امور کیفری :

این حوزه بسیار تخصصی و حساس می باشد و دفاعیه های ضعیف و غیر قانون پسند زمینه ساز محکومیت های سختی برای متهم و افراد درگیر در پرونده های کیفری دارد.

امور کیفری شامل حقوق عامه و بحث نظم جامعه می باشد و ما می دانیم مهم ترین وظیفه هر حکومت برقراری قانون در جامعه می باشد.

برخی از جرایم کیفری عبارتند از ؛ روابط نا مشروع ، قتل ، لواط ، آدم ربایی و ضرب و جرح عمدی و غیر عمدی ، محاربه ، سرقت ، کلاه برداری و…

البته در خصوص جرایم کیفری بایستی به صورت مفصل توضیحاتی ارائه شود.

۳- امور اداری و کار :

مبحث هایی مهمی در زندگی روزمره وجود دارد که نیازمند استفاده از مشاوره حقوقی می باشد. استخدامی های دستگاه های دولتی و موسسات عمومی ، امور مربوط به بیمه تامین اجتماعی ، تعهدات کارفرمایان در مقابل کارگران ، بازخرید و…برخی از جنبه های مشاوره حقوقی در زمینه امور اداری و کار می باشد که به دلیل سهل انگاری و کم توجهی اشخاص درگیر با این مسائل و عدم اطلاع از حق و حقوق قانونی خود ، مهم می باشد.

بیشترین صدمه دیدگان از امور حقوقی حوزه اداری و کار ، قشر ضعیف جامعه همچون کارگران می باشند که بایستی یک فکر اساسی در این حوزه به عمل آید.

۴- امور مربوط به مهاجرت و اعزام دانشجو :

بدون شک بحران اساسی که در سالیان اخیر دامن گیر کشورمان شده است ؛ بحث فرار مغزها می باشد. شاید بتوان درصد کمی از مهاجرت ها و اعزام دانشجویان ایرانی به کشورهای مختلف جهان را به مثبت اندیشانه در نظر گرفت و بسیاری از نخبگان علمی، متخصصان و… به دلیل عدم رضایت از شرایط اقتصادی ، بسترهای مناسب کاری و… به کشورهای توسعه یافته مهاجرت می نمایند.

از سوی دیگر به دلایل اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و… مردم ایران تمایل به ادامه زندگی در کشوری دیگر را دارند و همین مهم لزوم استفاده از مشاوره حقوقی در زمینه مهاجرت و اعزام دانشجو را دوچندان کرده است.


خدمات مشاوران حقوقی در این زمینه عبارتند از ؛ پیگیری صدور انواع گوناگون ویزاهای تحصیلی ، اقامت دائم و موقت ، امور مربوط به تابعیت ، اخذ اقامت و…


۵- امور شکلی و مرتبط با آیین دادرسی :

اموری همچون ؛ تنظیم دادخواست حقوقی ، شکایت کیفری و اظهارنامه ،چگونگی اعتراض به احکام و قرارهای دادگاه ‌ها و پیگیری مراحل واخواهی، تجدید نظر و فرجام خواهی در مبحث امور شکلی یا آیین دادرسی مورد توجه قرار می گیرد و اشخاص با استفاده از مشاور حقوقی مجرب می توانند بهترین عملکرد را در پرونده های قانونی پیش رو داشته باشند.

۶- امور تجارتی :

امروزه با گسترش فضاهای رقابتی و معاملات داخلی و فرامرزی حضور یک مشاور حقوقی که وکالت تاجران یا شرکت های تجاری را برعهده داشته باشد ، بسیار حیاتی به نظر می رسد. علاوه بر امور ثبتی در بحث ثبت شرکت های مختلف و همچنین موضوعاتی هچون اخذ رتبه ، ثبت برند ، اخذ مجوز و… مشاوران حقوقی در حوزه هایی مربوط به اسناد تجارتی همچون ؛ چک ، سفته ، برات و همچنین موضوعات مربوط به ورشکستگی و… به کمک تاجران می آیند.

۷- امور بین المللی و فرامرزی :

روابط دولت ‌ها و سازمان ‌های جهانی با یکدیگر، روابط خصوصی افراد از ملیت‌ های متفاوت با یکدیگر در قالب گرایش حقوقی حقوق بین‌الملل خصوصی که به مسائلی از این قبیل می‌ پردازد بسیار مهم و اساسی می باشد و مشاوران حقوقی که به صورت تخصصی در علم حقوق بین الملل تحصیل کرده اند می توانند بهترین قراردادها را برای سازمان ها های خصوصی و هچنین دولت ها به ارمغان آورند و علاوه بر مزیت های مالی ، حیثیت یک کشور را در مجامع بین المللی نمایان سازند.

شما عزیزان میتوانید جهت دریافت مشاوره حقوقی فرم مشاوره را تکمیل نمایید.

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *