خانه » مشاهیر خاندان » نخبگان » اساتید » دکتر سید محمد تقی طیب

دکتر سید محمد تقی طیب

 کد شجره نامه : ۶۲۱۱۱ 

مختصری از زندگی نامه دکتر سید محمد تقی طیب 
فرزند آیت الله فقید سیدعبدالحسین طیب(ره) (صاحب کلم الطیب و تفسیر اطیب البیان) 

در سال ۱۳۲۰ شمسی مطابق با۱۳۶۰ قمری در بیت آیت الله طیب(ره) در شهر اصفهان چشم به جهان گشودم. شش کلاس دوره ی ابتدایی را به صورت جهشی طی چهارسال طی نمودم. از آنجا که تنها فرزند ذکور آیت الله بودم اصرار داشتند که به حوزه ی علمیه بروم و به تحصیل علوم دینی بپردازم و لذا با رفتن به دبیرستان موافق نبودند. بالاخره پس از گفتگوهای فراوان به شرطی موافقت کردند که به موازات دبیرستان در حوزه نیز تحصیل علوم دینی را دنبال کنم .بلافاصله در تیرماه همان سال یک حجره ی مستقل در یک مدرسه علمیه برایم گرفتند و از همان زمان مقدمات را شروع کردم و تا اخذ دیپلم متوسطه همزمان ادامه دادم .

هنگامیکه در سال در ۱۳۳۶ (۱۶ سالگی) تحصیلات دوره ی متوسطه را به پایان رساندم مقدمات و قسمت عمده ی سطح را در حوزه طی نموده بودم به طوری که کتاب مطول(در معانی بیان) ، شرح لمعه (در فقه) و قوانین (در اصول) را به طور کامل خوانده بودم.

   پس از اخذ دیپلم متوسطه بلافاصله وارد دانشگاه شدم و دوره های کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری را پیاپی و بدون فاصله گذراندم و موفق به اخذ دکتری در رشته “زبان شناسی” از دانشگاه تهران شدم.

در همین زمان دانشگاه هاروارد آمریکا اقدام به تأسیس یک شعبه در رشته مدیریت بازرگانی در تهران نمود. نام این مؤسسه به صورت مخفف ICMS بود  و به مرکز مطالعات مدیریت ایران شهرت یافت. تمام برنامه های درسی این مرکز عینا همانند دانشگاه هاروارد بود و همه ی استادان بدون استثنا از دانشگاه هاروارد آمده بودند و مدیر آن هم یکی از پروفسورهای برجسته دانشگاه هاروارد به نام  “لیونارش” بود.
من جزو دانشجویان اولین دوره این مؤسسه انتخاب شدم و بدین ترتیب موفق به اخذ  مدرک MBA  (کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی) معادل دانشگاه هاروارد آمریکا گردیدم .

 پس از آن بلافاصله وارد دانشگاه شدم و به عضویت هیئت علمی دانشگاه در درجه استادیاری درآمدم. در سال۱۳۸۴ پس از ۳۲ سال تدریس و تحقیق در دانشگاه اصفهان به بازنشستگی نائل آمدم. در طول مدت تدریس در دانشگاه ، مرحوم آیه الله طیب (ره) ، به پیروی از دستور حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف )، در یک رؤیای صادقه اقدام به نگارش یک دوره ی کامل تفسیر قرآن به زبان فارسی نمودند و از من خواستند که در برخی موارد (از جمله ویراستاری و نیز تصحیح اوراق چاپی که همه روزه از چاپخانه می آوردند)  ایشان را مساعدت نمایم.

این امر برای من توفیقی بزرگ بود و موجب شد که گرایش من در علوم حوزه ای از فقه و اصول به موضوع تفسیر قرآن سوق نماید و لذا پس از بازنشستگی ،شروع به تدریس تفسیر قرآن دربرخی دانشگاه ها نمودم.

در سال ۱۳۹۲ به دنبال یک رؤیای صادقه ، به نگارش کتابی در حوزه ی پژوهش های قرآنی در موضوع امامت و ولایت پرداختم و اکنون پس از گذشت هفت سال، نگارش کتاب به پایان رسیده و فعلا مشغول برخی از اصلاحات و تهیه و نگارش ملحقات کتاب هستم تا ان شاءالله برای ارائه به ناشر آماده شود. پیش بینی میشود این کتاب در د و یا سه  مجلد به چاپ برسد. امید است که مورد قبول امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار گیرد.

سید محمدتقی طیب
اصفهان-غدیر ۱۴۴۱

 

 

                                                                            

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *