خانه » مشاهیر خاندان » علما » آیت‌ الله سید مجتبی میر محمد صادقی

آیت‌ الله سید مجتبی میر محمد صادقی

 کد شجره نامه : ۶۱۱۲۲ 

آیت‌ الله حاج آقا مجتبی میر محمد صادقی

فرزند مرحوم آیت ا… حاج سید محمد باقر (متوفی در چهارم ماه صفر ۱۳۶۳ هجری قمری در اصفهان) فرزند مرحوم میرزا حیدرعلی حسینی ، عالم فاضل ، ادیب و شاعر از علماء  بزرگوار معاصر اصفهان در ۲۹ ذیقعده سال ۱۳۲۹ قمری در اصفهان از دختر علامه جلیل مرحوم آیت ا… حاج آقا منیر الدین بروجردی اصفهانی متولد گردید و در این شهر نزد علماء و دانشمندان و مدرسین تحصیل نمود تا به مدارج عالیه علم و اجتهاد ارتقاء یافت و از جمعی از اساتید بزرگوار خود از جمله آیات عظام ابوالحسن الموسوی اصفهانی جمال الموسوی گلپایگانی و محمدرضا الموسوی گلپایگانی و … به کسب اجازات روایتی و اجتهاد مفتخر گردید و سال‌ها در مدرسه صدر بازار به تدریس شرح لمعه ، قوانین ، کفایه ، منظومه ، رسائل مکاسب شرح تجرید و اسفار ملا صدرا تدریس نمود و در این راه علمای بزرگواری را تحویل جامعه داد.
ابتدا در مسجد ایلچی احمدآباد و بعد از آن در مسجد النبی واقع در خیابان جی اقامه جماعت می‌فرمود و به سعی ایشان رساله « الفرق بین الفریضه و النافله » از آثار مرحوم حاج آقا منیر الدین به چاپ رسیده است. از ایشان دو دست نویس باقی مانده که یکی تفسیر سوره حمد و دیگری تاریخ ادبیات عرب است که هنوز به چاپ نرسیده است. برخی از اساتید ایشان عبارتند از : مرحوم آقا شیخ محمدرضا نجفی ، مرحوم حاج میر سیدعلی نجف آبادی ، مرحوم آقا سیدمحمد نجف آبادی ، مرحوم حاج شیخ محمود مفید و حاج شیخ علی یزدی ایشان مدتی هم در نجف خدمت حضرتین آیتین آقا سید محمد ابراهیم معروف به میرزا آقا اصطهباناتی و آقا شیخ محمد کاظم شیرازی رحمت ا… علیهما تلمذ نمود.
آقای حاج آقا مجتبی دارای طبعی روان بود و برای فوت هر یک از اساتید خود قطعه‌ای سروده و ماده تاریخ مناسب فرموده است. ایشان هم مباحثه با مرحوم آیت العظمی سید علی فانی اصفهانی بوده و یک دیوان شعر مشترک به صورت دست نویس از آنان باقی مانده است.
مرحوم حاج آقا مجتبی در ظهر روز دوشنبه مصادف با عید سعید غدیر خم به تاریخ ۱۳۷۸/۰۱/۱۶ هجری شمسی وفات یافت و در جوار مرقد امامزاده ابراهیم ( امامزاده نرمی) مدفون گردید. رحمت الله علیه

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *