خانه » مشاهیر خاندان » علما » آیت الله آقا میرزا میر محمد صادقی

آیت الله آقا میرزا میر محمد صادقی

 کد شجره نامه : ۶۱۱۲۱ 

آیت الله آقا میرزا میر محمد صادقی در سال ۱۲۸۶ شمسی در شهر اصفهان در خانواده علم و تقوا دیده به جهان گشود. پدر ایشان آیت الله سید محمد باقر، از علما و ابرار و مادرشان صبیبه آیت الله العظمی حاج آقا منیرالدین بروجردی، از مراجع بزرگ شیعه و استاد آیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردی بود.

 مرحوم مولف دو برادر داشت؛ مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی و آیت الله حاج آقا علی میرمحمدصادقی که هر دو از علمای اعلام و از مشاهیر حوزه علمیه اصفهان بودند و شاگردان زیادی تربیت کردند و نیز یک دختر داشت که با پسر خاله خود ازدواج کرد.

 ایشان پس از تحصیلات مقدماتی و ادبیات در سطوح عالی از منظر اساتید بزرگی چون آیات عظام حاج سید علی نجف آبادی و سیدمحمد نجف آبادی، حاج سید محمد درچه ای، حاج آقا رحیم ارباب رضوان الله تعالی علیه بهره‌های فراوان برد و با  بزرگانی همچون حاج سید محمدباقر فقیهی، آخوند ملا محمد تقی فشارکی، حاج آقا فاضل کونی، شیخ محمد باقر فشارکی و حاج آقا جلال اژه ای سال ها در مدرسه صدر بازار اصفهان هم مباحثه بودند.

 آیت الله آقا میرزا میرمحمدصادقی چندین دهه امامت جماعت مسجد ایلچی واقع در خیابان احمدآباد اصفهان را بر عهده داشت و به ترویج و تبلیغ دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت می‌پرداخت . یکی از ویژگی های این شخصیت والا مقام اخلاق کریمه ایشان بود و در راستای ترویج مبانی ناب و گران‌بهای تشیع، کتابهای خطی ذی قیمتی را از خود به جای گذاشت که کتاب ثمرات الحیات یکی از آن آثار گرانبهاست. مولف در این اثر در اثبات ظهور حضرت مهدی حجت ابن الحسن علیه السلام به ادله اربعه کتاب، سنت، اتفاق و دلیل عقل می پردازد که نسخه خطی این کتاب ۲۵۴ صفحه می باشد.

 از جمله کتابهای تالیفی ایشان ‌میتوان به شئوون محمدیه، شرح اربعین حدیث، کتاب البیع، دار الثمین یا شرح زیارت اربعین و لمعات التوحید یا اسرار ناسوت اشاره کرد.

 سرانجام روح ملکوتی این عالم گرانقدر در نهم شعبان المعظم ۱۳۶۴ شمسی به سوی ایزد منان شتافت و پیکر وی پس از تشییع و تجلیل به قم منتقل و در جوار امامزاده علی بن جعفر علیه السلام به خاک سپرده شد.

 روحش شاد و با ائمه معصومین علیهم السلام محشور باد 

 

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *