شرح حال اجداد خاندان

اهمیت مطالعه تاریخ اجداد

امیر المومنین علی علیه السلام :

فرزندم : درست است که من به اندازه ی پیشینیان عمر نکرده ام. امّا در کردار آنها نظر کردم و در سرگذشت ایشان اندیشیدم و هر چه از آنها مانده و رفته را دیده ام تا آنجا که گویی یکی از آنها شده ام، بلکه با مطالعه ی تاریخ آنان، گویا از اول تا پایان عمرشان با آنان زندگی کرده ام، پس قسمت های روشن و شیرین زندگی آنها را از دوران تیرگی و زیانباری بازشناختم، و زندگی سودمند آنان را با دوران زیانبارش شناسایی کردم.

جدول آشنایی با اجداد از آقا امیر المومنین علی علیه السلام تا سر سلسله خاندان آقامیرمحمداسماعیل و آقامیرمحمدباقر

 

«هر آدمی یک زندگی است و هر زندگی یک قصه»

علم رجال و شرح حال نگاری  دارای پیشینه ای دور و اساسی است. شناخت شخصیتهای علمی و تاثیر گزار با علم تاریخ پیوند دارد، زیرا رجال هستند که تاریخ  را میسازند و حوادث را میآفرینند. این علم از نخستین قرن ِ های طلوع اسلام، موردتوجه مسلمین قرار گرفته و دامنۀ آن با نیازی که بدان احساس میشد، گسترش یافته است.

در منابعی که به مقولۀ تاریخ اجداد و خاندان ما پرداخته اند، علاوه بر توجه به مؤلفه هایی نظیر: موقعیت جغرافیایی اجداد، زادگاه ایشان، مهاجرت ها، اوضاع اجتماعی تأثیرگذار، حاکمان و والیان، جنگها و حوادث مهم، اساتید و شخصیتهای تأثیرگذار، زندگی خانوادگی و اجداد مادری نیز موردبررسی قرار گرفته است. از جمله آثار در این زمینه میتوان به کتاب ارشاد المسلمین الی اولاد امیر المومنین نوشته ی مرحوم سید عبد الله میر محمد صادقی(ثقه الاسلام) اشاره کرد.

 

جناب آقای مهندس سیدرضا میرمحمدصادقی در چند دهه ی اخیر پژوهشها و زحمات زیادی در این عرصه داشته اند و برای حفظ میراث این خاندان و معرفی اجداد به فامیل تلاش فراوانی نموده اند که نمونه ای از زحمات ایشان تحت عنوان معرفی اجداد خاندان از آقا امیر المومنین علیه السلام تا دونسل بعد از آقا سید میر محمد اسماعیل ،سرسلسله خاندان  جهت استفاده شما عزیزان فراهم گردیده است.

همچنین سلسله اجداد از حضرت آدم تا حضرت خاتم علیهم السلام هم به صورت های گوناگون تدوین گشته که چند نمونه آن را مشاهده می فرمایید

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *